
جلسه هیئت مدیره خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان شامگاه روز چهارشنبه _۲۶ دی ماه_ با حضور مهدی جمالینژاد استاندار اصفهان،حمید خواجه نژاد رئیس مرکز اطلاعرسانی وزارت کشور و ایوب درویشی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اصفهان در سالن جلسات استانداری برگزار شد. در ابتدای این جلسه برخی از اعضای هیئت مدیره و بازرسان خانه […]
جلسه هیئت مدیره خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان شامگاه روز چهارشنبه _۲۶ دی ماه_ با حضور مهدی جمالینژاد استاندار اصفهان،حمید خواجه نژاد رئیس مرکز اطلاعرسانی وزارت کشور و ایوب درویشی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اصفهان در سالن جلسات استانداری برگزار شد.
در ابتدای این جلسه برخی از اعضای هیئت مدیره و بازرسان خانه مطبوعات به شرح وضعیت رسانههای استان و چالشهای پیش روی اصحاب رسانه اصفهان پرداختند. همچنین مسائل اولویت دار خبرنگاران از جمله مسکن، امنیت شغلی، بیمه خبرنگاران و … نیز در این نشست مطرح شد.
مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان گفت: خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان سال ۷۳ بهعنوان اولین تشکل و خانه مطبوعات کشور در استان اصفهان راهاندازی شد و در حال حاضر با ۳۵۰ نفر عضو بزرگترین خانه در کشور محسوب میشود.
محمدرضا شواخی زواره افزود: کمک به ارتقای کمی و کیفی مطبوعات محلی، افزایش استانداردهای کار خبری و اطلاعرسانی، بهبود وضع اقتصادی، اجتماعی، توسعه دانش فنی و امنیت شغلی – حرفهای اصحاب جراید و شناسایی امکانات بالقوه و بهرهگیری از افکار، اندیشه، تجارب و اراده جمعی اصحاب مطبوعات و فعالان این عرصه از جمله وظایف خانه است.
وی با اشاره به اینکه دنیای امروز دنیای رسانه است خاطرنشان کرد: در حال حاضر باتوجهبه اثرگذاریهایی که رسانه دارد و بهصورت فنی و حرفهای در این زمینه کار انجام میشود نقش رسانه بیش از گذشته پررنگ شده است. اما در کشور و بخصوص در استان اصفهان وضعیت رسانهها آن طور که بایدوشاید نیست که این مسئله جای تأمل دارد.
– مدیران استان، رسانه را باور ندارند
شواخی زواره ادامه داد: یکی از مشکلاتی که امروز باید به آن پرداخت این است که مدیران از اهمیت رسانه مطلعاند اما یا آن را باور ندارند یا نحوه صحیح استفاده از رسانه را نمیدانند. بهعنوانمثال برای افتتاح یک طرح تمام تلاش بر سر دعوت میهمانان، نحوه برگزاری و شکل و محتوای مراسم انجام میشود؛ اما اصلاً توجهی به نوع روایت و ارائه آن نداریم. روایتی که در جامعه هم اثرگذار باشد و آگاهی مردم نسبت به اقدامی که صورتگرفته را بالاتر ببرد.
مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان گفت: مسئله دیگری که با آن روبرو هستیم بحث نشستهای خبری و مصاحبهها با مسئولان است. عدم آشنایی مدیران و مسئولان در این نشستها و گفتگوها مشهود است. خلق واژه در مصاحبهها کمتر دیده میشود تا رسانه بتواند از آن بهره ببرد. نشستها صرفاً به بیان اعداد و ارقام و کلیشهها و به همان شکل سنتی طی میشود. آن مسئول درک درستی از مخاطب و ذائقه او ندارد تا بتواند موضوعات را بر اساس آن بیان کند.
وی اظهار کرد: موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت مسئله تبیین است. امروز باوجود زحمات زیادی که کشیده میشود در بیان اقدامات مهمی که در استان انجام میشود؛ عملکرد ضعیفی داریم. متأسفانه برخی از مدیران نیز از اتفاقات استان بیاطلاع هستند.
محمدرضا شواخی زواره با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد کاهش سرمایه اجتماعی، ناامیدی، ضعف در نشاط در جامعه هستیم، بیان داشت: رسانه در این حوزهها میتواند ورود کند و باعث نشاط و شادابی در استان و شهر اصفهان و افزایش سرمایه اجتماعی و به آن شود و در زمینههای مختلف امیدآفرینی کند.
شواخی زواره تأکید کرد: اگر رسانههایی قوی، موفق، اثرگذار و مطالبهگر در استان داشته باشیم، مدیران موفق و تأثیرگذاری هم در اصفهان خواهیم داشت. رسانه موفق و قوی با مدیران موفق و کارآمد یک رابطه مستقیم دارد. پیشنهاد میشود آموزش سواد رسانه در سه مقطع مدیران، روابطعمومیها و اصحاب رسانه در دستور کار قرار گیرد.
– برگزاری دورههای سواد رسانهای ویژه مدیران، خبرنگاران و روابطعمومیها
وی با بیان اینکه یکی از راهبردهای مدیریت استان ارتقای گردشگری اصفهان است، افزود: در این زمینه میتوان برای مدیران دستگاههایی که در حوزه گردشگری فعال هستند یک دوره سواد رسانه گردشگری برگزار کرد. همچنین برای روابطعمومیهای این سازمانها، خبرنگاران و اصحاب رسانه همدورههای تخصصی سواد رسانه در حوزه گردشگری برنامهریزی کرد تا آنها را برای تولید و انعکاس محتوا و اخبار در سطوح استانی، ملی و بینالمللی مهیا کنیم. همچنین این موضوع را هم میتوان در سایر حوزههای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سلامت نیز انجام داد.
مدیر خانه مطبوعات گفت: اصفهان نیازمند یک حرکت هوشمند رسانهای است و لازمه این حرکت داشتن یک راهبُرد است. در حال حاضر ما بهصورت پدافندی عمل میکنیم درحالیکه اگر استراتژی مشخصی داشتیم آنوقت بهصورت آفندی عمل میکردیم.
– مسئله مسکن خبرنگاران تعیین تکلیف شود
محمدرضا شواخی زواره با بیان این مقدمات در ادامه درخواستهایی را هم عنوان کرد: برای تحقق این موارد در وهله نخست باید عملیات بازسازی ساختمان خانه مطبوعات استان که تا حدودی پیشرفته است را به پایان برسانیم. در حال حاضر امکان برگزاری جلسات در این محل وجود ندارد. شهرداری دراینخصوص قولهایی داده؛ اما این کار در سال جاری انجام نمیشود و به سال آینده موکول خواهد شد. برای اتمام پروژه بازسازی محل خانه مطبوعات به ۲ میلیارد تومان بودجه نیاز است که در صورت موافقت از محلی تأمین اعتبار گردد.
وی خاطرنشان کرد: برای ایجاد امید و افزایش سرمایه اجتماعی نیاز به افرادی داریم که امید به آینده داشته باشند. اصحاب رسانه در بحث مسکن و معیشت در مضیقه هستند و خبرنگاران مشکلات بسیاری دراینخصوص دارند. حال چه توقعی از آنها برای امیدآفرینی در جامعه میتوان داشت. درگذشته پیگیریهایی در خصوص مسکن خبرنگاران انجام شده ولی به نتیجه نرسیده است. اگر مسکن خبرنگاران در این دوره تعیین تکلیف شود و بتوان به نتیجه مطلوبی دراینخصوص دستیافت، به بهبود فضای جامعه رسانهای استان کمک خواهد کرد.
وی افزود: خانه مطبوعات با اینکه یک تشکل مستقل است، اما منبع درآمدی خاصی ندارد. اگر بتوان منابع درآمدی مشخصی در استان برای آن در نظر گرفت آن زمان خانه میتواند روی پای خود بایستد. پیشنهاداتی در این زمینه وجود دارد که ارائه خواهد شد.
مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان ادامه داد: موضوع بعد تشکیل شورای اطلاعرسانی استان است. اگر جلسات این شورا برگزار شود بخشی از این مسائل هم در آن مطرح و پیگیری خواهد شد.
– طرحهای استانی نیازمند پیوست رسانهای است
شواخی زواره با اشاره به اینکه در استان طرحهای ملی و استانی بسیاری در حال انجام است، اما در این طرحها پیوست رسانهای وجود ندارد گفت: اگر برای بحث تبیین، امیدآفرینی و مطالبهگری در این طرحها پیوست رسانهای تعریف شود و چند رسانه برای پوشش هر پروژه در نظر گرفته شود هم به فضای اطلاعرسانی در مورد پروژهها کمک خواهد کرد و نقطه امیدی در جامعه خواهد شد.
وی اظهار کرد: بند «چ» استان در حال حاضر در اختیار صداوسیماست اما اگر بخشی از آن به خانه مطبوعات و رسانههای استان اختصاص پیدا کند کمک مضاعفی به آن خواهد کرد. یک درصد بودجه شرکتهای خصوصی به موضوعات فرهنگی اختصاص داده میشود؛ اما استان اصفهان در این بخش هیچ عایدی ندارد که پیشنهاد میشود این موضوع نیز به خانه اختصاص پیدا کند.
مدیر خانه مطبوعات اصفهان با بیان اینکه چند آسیب نیز در فضای رسانهای استان وجود دارد، افزود: برخی از مدیران بیشتر به فضاها و کانالهای مجازی که مجوز هم ندارند توجه میکنند که باید توجه آنها بهسوی رسانههای دارای مجوز باشد و به آنها بها داده شود تا هم در جریان اطلاعرسانی دقیق و درست قدم بردارند و هم مردم از منابع رسمی اخبار خود را دریافت کنند. متأسفانه توجه بیشتری روی انتشار خبر شده تا بازخورد و اثرگذاری آن.
شواخی زواره گفت: سبک اطلاعرسانیها هنوز به سبک سنتی و دهه شصتی است. ذائقه مخاطب امروز تغییر کرده؛ اما شیوههای اطلاعرسانی چندان نسبت به گذشته تغییر نداشته است. سرمایهگذاری برای جذب مخاطب در استان اصفهان صورت نگرفته است که نیاز مبرمی در این بخش احساس میشود. مدیران باید در بحرانها در دسترس باشند. یک مسئول بایستی پاسخگوی رسانههای رسمی در استان باشند که این مطالبه بخش زیادی از اصحاب رسانه بخصوص اعضای خانه مطبوعات استان است. اگر روایت نخست از زبان مسئول مربوطه گفته شود در جامعه اثر خود را خواهد گذاشت. روابطعمومیها هم در بیان و انتشار اخبار باید حرفهای عمل کنند. درگذشته روابطعمومی یک سازمان به دنبال اخبار خود در رسانهها بود؛ اما حالا یک گروه در فضای مجازی برای دریافت لینک اخبار راهاندازی میکنند و این خود آسیبزاست. آسیب دیگری هم که وجود دارد ضعف مطالبهگری در استان است.
وی خاطرنشان کرد: هر مسئلهای احساسش بیشتر خود آن تأثیرگذار است. امروز ایجاد احساس آرامش، امنیت و شادی در جامعه میتواند بیشتر از فضای آرام و امن اثرگذار باشد. این حس را میتوان با یک کار حرفهای رسانهای و با برنامه در جامعه به وجود آورد که مردم امیدوار باشند و به افزایش سرمایه اجتماعی در استان کمک کند.
مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان گفت: پیشنهاد دیگر این است که مواردی که در این جلسه مطرح میشود بهصورت صورتجلسه تنظیم شود تا بعد با دستور استاندار، دستگاه مربوطه و روند پیگیری موارد مشخص گردد تا به امید خدا به نتیجه مطلوب برسیم.
– استفاده از ظرفیت رسانهها در پیشبرد راهبردهای اصلی مدیریت استان
رئیس هیئتمدیره خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان گفت: رسانهها چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای مردم هستند. ارتباط مسئولان با مردم و بالعکس توسط رسانهها شکل میگیرد. رسانهها دیدبان جامعه خود هستند و باعدالت و انصاف به قضاوت مینشینند و طبیعتاً این رسانه است که مطالبهگری را به بهترین نحو انجام میدهد.
سید محمد قلمکاریان افزود: مدیریت استان سه راهبرد در حوزه گردشگری، انرژیهای تجدیدپذیر و هوش مصنوعی را برای خود انتخاب کرده است. رسانهها میتوانند در هر سه حوزه ورود کنند. پیشازاین در خانه مطبوعات در حوزه هوش مصنوعی کارهایی صورتگرفته و در آینده هم در این زمینه اقداماتی در دستور کار خانه قرار دارد. در حوزه گردشگری استان نیز مطبوعات میتوانند نقش اساسی ایفا کنند. همچنین در زمینه استفاده از انرژیهایی تجدیدپذیر میتوان از ظرفیت رسانهها در جهت فرهنگسازی جامعه استفاده کرد تا بخش زیادی از کمبودها و ناترازیها در کشور و استان جبران شود.
وی خاطرنشان کرد: مدیریت آسیبهای اجتماعی مبحث دیگری است که رسانهها بهخوبی میتوانند به آن ورود کنند. رهبر انقلاب اسلامی در حوزه مدیریت آسیبهای اجتماعی در کشور یک طرح تقسیمکار ملی را به وزارت کشور پیشنهاد دادند و برای حل این معضل ۵ اولویت را مشخص کردند؛ اولویت نخست، بحث اعتیاد و موادمخدر، دومین اولویت حاشیهنشینی و ساماندهی این مهم، سومین بحث طلاق، چهارمین اولویت مفاسد اخلاقی و پنجمین اولویت احصای مناطق بحرانخیز در کشور بود».در حال حاضر خشونت خانگی در اصفهان بهشدت افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم در استان بهشدت کاهش پیدا کرده است. اگر کارهای فرهنگی اجتماعی با رسانه تلفیق شود تأثیرگذاری بهتری خواهد داشت.
رئیس هیئتمدیره خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان ادامه داد: مجموعه خانه مطبوعات و اهالی رسانه استان میتوانند بهعنوان بازوی مدیریت استان عمل کند و در جهت پیشبرد اهداف استان برنامهریزی لازم را در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی و به ثمر نشستن سه راهبر اصلی استانداری انجام دهد.
– ضرورت ارتقای رتبه سرانه رسانهای استان در کشور
خزانهدار و عضو هیئتمدیره خانه مطبوعات اصفهان گفت: پیش از هر چیز باید ببینیم جایگاه اصفهان در حوزه رسانههای کشور کجاست و بعد راجع به مجموعه اقداماتی که خانه مطبوعات بهعنوان یک تشکل رسمی رسانهای میتواند انجام دهد چیست. آنگاه با یک تصویر روشن میتوان فرصتها و چالشهای پیشروی رسانههای استان را مشخص کرد.
سید مهدی رضوی افزود: زمانی که به پراکندگی رسانهای کشور نگاه میاندازیم متوجه میشویم که استان اصفهان با داشتن ۵۴۵ رسانه در رتبه پنجم کشور از نظر تعداد قرار دارد. ۱۴۱ رسانه استان رسانههای چاپی، ۲۰۸ رسانه الکترونیک برخط و ۱۹۶ رسانه الکترونیک غیربرخط در استان فعالیت دارند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سرانه استان اصفهان بهازای هر یکصد هزار نفر، ۱۰ رسانه است که این موضوع جایگاه استان در کشور را در رتبه ۲۱ قرار داده است خاطرنشان کرد: این مسئله نشان میدهد که استان اصفهان هنوز در خصوص رسانه به اشباع نرسیده است و امکان فعالیت گستردهتر رسانهای در این استان وجود دارد. با استفاده از ظرفیتهایی که در اصفهان وجود دارد میتوان هم سرانه آن را افزایش داد و هم رتبه استان را در این حوزه ارتقا بخشید.
– مشکلات اقتصادی و چالشهای پیشروی اهالی رسانه استان
عضو هیئتمدیره خانه مطبوعات استان تأکید کرد: در سالهای گذشته بهخاطر برخی مشکلاتی که رسانههای رسمی با آن مواجه بودند بخصوص در حوزههای مالی و اقتصادی و هزینههای روزافزون آنها، کمبود نیروی حرفهای و آموزشدیده و در رقابت با رسانههای غیررسمی و مجازی که هزینه چندانی هم نداشتند، فعالیت این رسانهها کاهشیافته و ضریب نفوذ کمتری در جامعه و استان پیدا کردند. با نگاهی به استانهایی همچون قم، گیلان، خراسان رضوی که از نظر تعداد رسانه با اصفهان برابر هستند؛ اما سرانه و ضریب نفوذ بالاتری دارند میتوان دریافت که باید دراینخصوص فکری اساسی شود و حمایت بهتر و شایستهتری از مجموعه رسانههای استان به عمل آورد.
خزانهدار خانه مطبوعات اصفهان ادامه داد: امروز بسیاری از خبرنگاران استان و شهرستانهای اصفهان بهخاطر مسائل مالی و معیشتی، نبود امنیت شغلی، نداشتن بیمه و… از این حرفه خارج شدهاند. رسانهها هم دیگر با شرایط درآمدی امروز، قادر به پرداخت هزینههای رسانه خود و نیروهای آن نیستند. همین موضوع به تضعیف رسانههای استان دامن زده است.
سید مهدی رضوی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰۰ نفر در استان در حوزه رسانه فعالیت دارند که نزدیک به ۳۵۰ نفر آنها عضو خانه مطبوعات و خبرنگاران استان هستند، گفت: این ظرفیت فعلی است که در استان اصفهان وجود دارد و باید برای حفظ و تقویت آن تلاش کرد. با موارد و پیشنهاداتی که در این جلسه ارائه شد اگر ظرفیتهای رسانههای استان در نظر گرفته شود، به آنها بهای لازم داده شود و حمایتهای قاطعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران استان انجام شود؛ میتوان امیدوار بود که با شکلگیری یکروند مثبت و سازنده توأم با همکاری مجموعه مدیریت استان شاهد ارتقای حوزه اطلاعرسانی در اصفهان باشیم.
– برگزاری تورهای رسانهای استانی و فرااستانی
عضو هیئتمدیره خانه مطبوعات استان افزود: برگزاری تورهای رسانهای استانی و فرااستانی که پیشنهاد آن در جلسه با روابطعمومی استانداری مطرح شد میتواند به سطح آشنایی خبرنگاران نسبت به پروژهها بخصوص ابرپروژههای استانی کمک کند. از سوی دیگر با دعوت از فعالان رسانهای استانهای کشور در قالب همین تورها، آنها را با پروژههای استانی و ملی بخصوص در حوزههای آب، حملونقل و… آشنا خواهیم ساخت. تجربه موفق خانه مطبوعات در برگزاری تور رسانهای همدان و بازخوردها و تغییر نگاه اهالی رسانه همدان و حمایت ویژه نماینده این استان از پروژههای آبی استان اصفهان نشان میدهد این تورها ظرفیت آن را دارد که سطح آگاهی مردم کشور را نسبت به آنچه در اصفهان میگذرد بالاتر برد.
– روایت اول در اختیار رسانههای رسمی قرار گیرد
ناصر بهروان، عضو هیئتمدیره خانه مطبوعات در ادامه این جلسه گفت: خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان اولین تشکل رسانهای کشور است. رسانههای عضو خانه همگی مجوز رسمی رسانه دارند و خبرنگاران آنها نیز شناخته شده و در سطح استان و شهرستانهای آن مطرح هستند. کسانی که در فضای مجازی اقدام به خبرسازی و انتشار برخی اخبار غیرواقع میکنند نهتنها مجوز رسمی ندارند؛ بلکه اشخاص پشت پرده آنها نیز مشخص نیستند.
بهروان افزود: اگر روابطعمومیهای دستگاهها بخصوص مجموعه سازمانهای استان اخبار و مطالب خود را در وهله اول در اختیار رسانههای رسمی قرار دهند و آنها روایتگر نخست مسائل باشند آنگاه مردم هم با اعتماد بیشتری اخبار را از این رسانهها دریافت خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه در دورههای گذشته پس از هر اتفاق و حادثهای این فعالان در شبکههای اجتماعی بودند که خبرها را منتشر میکردند گفت: پس از انتشار حجم زیادی از اخبار ضدونقیض، واقعیت ماجرا در اختیار رسانهها قرار میگرفت. بیان روایت اول درخواست رسانههای استان است و لازمه فعالیت مؤثر آنها هم انتشار همین خبرهای تازه و دستاول است.
منوچهر احدی، بازرس خانه مطبوعات اصفهان نیز در این جلسه گفت: در بحث آموزش خلأ زیادی وجود دارد که انتظار میرود مجموعه استانداری دراینخصوص به خانه مطبوعات اصفهان کمک کند تا دورههای ارزشمندی برای خبرنگاران و روابطعمومیهای استان برگزار شود.
نظرات